donderdag 5 januari 2017

Origami bal van stof: oefening

Al lang speelt door mijn hoofd dat ik origami en stof meer wil combineren.
Maar bij het vouwen van de duiven van stof, een poos geleden, merkte ik dat dat best lastig was!

Vol enthousiasme ben ik begonnen! En hier het resultaat.



  
Als basis heb ik een simpele origami bal/ballon genomen. Eerst even van papier gevouwen en toen van voeringzijde. De puntjes heb ik vastgezet met wat steekjes. Daarna heb ik er een ballon in gefrommeld en die opgeblazen. Een ballon? Ja, want ik denk dat blazen in stof niet zoveel zin heeft. Maar dit lukte! Het geheel heb ik ingesmeerd met Hard tex, een textielverharder. Niet zo mooi... En als hierop geborduurd was dan zou op het borduursel allemaal van die Hard tex zitten. 

     De ballon heb ik doorgeknipt en het werd duidelijk         dat de Hard tex niet helemaal in de stof was                   getrokken. Handig om te weten. En een volgende           ballon gemaakt: van spijkerstof. Een hele slechte           keuze!


 
De stof is veel te dik. Maar vooruit, als oefening misschien wel goed. Toen nog 1 van dunnere, grijze stof. Die stof heb ik eerst dun ingesmeerd en toen geborduurd met takkensteek en daarna gevouwen. Maar dat was niet zo'n succes. De stof wilde gewoon niet.

Als laatste een gouden voeringzijde experiment.



  Eerst vouwen, dan borduren ( tulpsteek), dan dun insmeren met Hard-tex. En toen gevouwen en op een paar plekken met steekjes vastgezet.




Nou dit kan zo wel. Ik had alleen verwacht dat de stof harder zou worden. 

Na afloop eens op internet rondgeneusd. Ik vond er de meest prachtige dingen (ik had beter eerder kunnen kijken). Daarvan heb ik geleerd, dat stijfsel heel goed werkt. Wel vind je op internet veel 'platte'dingen van origami van stof. 
Het was in elk geval een mooie dag! En morgen maar stijfsel kopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten