zaterdag 30 december 2017

Borduren op papier 2

papieren doosje met geborduurde deksel 
Het papier is Clover wall paper, van John Henry Dearle ( 1860-1932)  ontworpen voor Morris en Co, England. De deksel is van papier op stof overgebracht en geborduurd. Daarna op de gevouwen deksel geplakt. 

transfer naar stof
Je smeert papier en stof in met Amsterdam gel medium en plakt de goede kant van het papier op de stof. Na een nachtje drogen kan je met water het papier voorzichtig weg wrijven. Een heel leuk werkje! Daarna ee n rand geborduurd met de Hungarian braided chain stitch en de blaadjes met een soort enkele kettingsteek. 

papier op stof, geborduurd
Maar ja, wat moet je hier dan weer mee doen? Ik zoek naar combinaties van stof en papier. Borduren op papier kan en veel mensen gebruik daar de naaimachine voor. Lijkt me ook leuk, maar ben meestal te lui om de naaimachine te pakken. En ik houd echt van borduren met de hand. 

Ik was een weekje weg en had het Clover wall paper niet bij me om daar nu iets mee te doen. Ik had wel andere kleine stukjes papier bij me en de gel medium.


papier op stof, geborduurd
Dit motief was wel erg fijn en petieterig om te borduren. Doordat het papier op de stof komt, wordt de stof wat dikker en stugger. 
Ik heb geprobeerd het motief te gebruiken om er iets heel anders van te maken. Door rond het huisje wat donkerder te borduren, heb ik geprobeerd diepte aan te brengen. Maar het is vooral een poging!

Hieronder een afbeelding uit een Rituals reclametijdschrift. Het was dik en dof papier, dus ik had geen idee of het goed op de stof terecht zou komen, maar het lukte!


Het is donkergroen papier. Het grijze, wolkerige zijn eigenlijk resten papier.
Wanneer je het papier inwrijft met wat kokosolie, wordt de kleur dieper. Maar dat had ik niet bij me in het vakantiehuisje.
Met DMC metallic draad ben ik gaan borduren. Gelukkig had ik een paar weken geleden ontdekt, dat als je een beetje Tacky Glue op de puntjes van metallic draad doet, het niet gaat rafelen en toch borduurbaar blijft. 

Papier op stof, geborduurd.
Dus nu heb ik deze proefjes, een hoofd vol ideeën en de wens om papier en stof en borduurwerk te combineren. Al eerder heb ik stof gevouwen tot kerstbal en doosjes, maar dat was wel een erg gedoe en werd ook niet geweldig mooi. 


Nu ben ik weer thuis en kan verder bekijken hoe papier en stof en borduurwerk gecombineerd kunnen worden. Het doosje is een eerste uitprobeersel. 










1 opmerking:

  1. Het is allemaal mooi geworden, hoor, prachtig!!!
    Goede jaarwisseling...
    Groetjes, Marjan.

    BeantwoordenVerwijderen