zondag 21 oktober 2018

The long day, gedicht door Hazel Hall



The long day by Hazel Hall
The long day, een gedicht van Hazel Hall uit 1921. 
Ik hoop dat het te lezen is. Ik vind het een aansprekend gedicht: de taal is helder, de toon melodieus, en de boodschap mooi.
Hazel Hall leefde van 1886 tot 1924 in de Verenigde Staten. Rond haar 12de jaar raakte ze gehandicapt en bleef de rest van haar leven thuis. Ze schreef als kind al veel. Later is zij gaan borduren om bij te dragen aan het gezinsinkomen. Haar poëzie is gepubliceerd in kranten en tijdschriften. Ze heeft ook een paar bundels gemaakt. Haar gedichten zijn heel fijn om te lezen. Het verlangen naar een actief leven midden in de wereld en haar eenzaamheid in haar kamer met raam aan de straatkant, komt in veel gedichten naar voren. In een aantal gedichten komt borduren voor als metafoor. 


Het borduren was heel leuk om te doen. Het lettertype was toch lastiger dan ik dacht. 


Dit is het voorbeeld dat ik gebruikt heb. Maar het lukte me zeker niet om die 'zwier'er in te brengen. Met name de 's' is een beetje vreemd. Ik had me niet gerealiseerd dat die letter wel heel vaak voorkwam in dit gedicht!

Het draad dat ik gebruikt heb, had ik nog liggen: Mez 25.
Ik heb gebuurd op een stuk van een oude spijkerbroek. 

Dat is eigenlijk geen lekkere stof om op te borduren met dun draad: kleine steekjes verdwijnen in de stof. Vandaar dat, hoewel ik begonnen was met stiksteek, ik overgestapt ben naar een andere 'steek'. Ik weet niet hoe het heet; ik heb het zelf bedacht, dacht ik, maar ik heb het ook weleens ergens anders gezien. Het is een soort 'couching': de draad wordt met kleine steekjes vastgezet.  

Ik had hulplijnen getrokken, maar ja, dat was niet overal even netjes gebeurd! Het loopt dus niet allemaal even recht.


Hier zie je het gedicht met stof in zijn geheel. Misschien moet ik het nog wat rafeliger maken.Dat weet ik nog niet. Op een ander stukje stof ben ik aan het experimenteren met  bleekwater om het een versleten uiterlijk te geven.

Ik moet nog bedenken hoe het opgespannen moet worden. Het heeft toch wel een behoorlijk raar model. 

Echt top om te doen, wat het resultaat ook is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten